HISTORISCH MUSEUM DE BEVELANDEN EUROPA IS HIER  -  Zo zagen zij Zeeuws Meisje eEuropa is hier WISSELEXPOSITIES 0113 228 883  info@hmdb.nl Singelstraat 13  4461HZ Goes
HOME EXPOSITIE KINDEREN VERHUUR GROEPEN VRIENDEN INFORMATIE

In ‘Europa is hier! Zo zagen zij Zeeuws Meisje’ worden schilderijen en tekeningen getoond van Europese schilders en kunstenaars uit de 19e en 20e eeuw. Verschillende Europese schilders kwamen speciaal naar hier om de Zeeuwse klederdracht te schilderen. In de schoonheid, de

harmonie en de kleur van de klederdracht zagen zij een overblijfsel van de onbedorvenheid van de traditionele plattelandscultuur die nog niet geschonden was door de oprukkende modernisering.

Het leverde schilderijen op met oude Zeeuwse gebruiken, maar ook werden de Zeeuwse meisjes geportretteerd gewoon omdat het een mooi kleurrijk plaatje was.


Zeeland stond in die tijd hoog aangeschreven in kunstenaarskringen. In de buitenlandse pers werd over de bijzondere kwaliteiten van Zeeland hoog opgegeven. Karakteristieken met betrekking tot het landschap, de bevolking, de historie en cultuur trokken hierbij de aandacht. Begin 20e eeuw melden Cecil Jay en haar man zich dan ook regelmatig met hun schip, de Tulip, in Veere. Veel van hun werk

betrof de Zeeuwse dracht. Het schilderij van Cecil Jay toont bijvoorbeeld een aantal Zeeuwse meisjes in een herenbank van de Grote kerk in Goes. Toen dit schilderij op een Parijse salon tentoongesteld werd kreeg het als titel mee ‘Les beguines de la ville Goes’. Mogelijk werden de Zeeuwse meisjes door hun kappen voor begijnen aangezien. Ook werden ze vaak geportretteerd in de herenbank van de kerk.

Waarschijnlijk vond men het gewoon een mooi plaatje om ze zo te portretteren.


Adolphe-Alexandre Dillens(1821-1877), geboren te Gent, reisde ook af naar Zeeland aangetrokken door de in die tijd nog authentieke plattelandscultuur. Terwijl in België de industrie al een belangrijke plaats innam, was Zeeland nog vooral een streek van boeren en het platteland waar de klederdracht nog veelvuldig gedragen werd. Volksgebruiken zoals heulen, waarbij de man de vrouw mocht zoenen wanneer ze een brug passeren, spraken tot de verbeelding. Op het schilderij ‘Pont d' amour’ kunnen we zien dat de Zeeuwen zelfs in de rij stonden om te mogen heulen.


Kortom, er is veel te zien en te leren over hoe Europese schilders naar de Zeeuwse gebruiken en cultuur keken.


De tentoonstelling is te zien t/m 15 januari 2022

Les Beguines de la ville de Goes, Cecil Hitchcock-Jay

Adolphe-Alexandre Dillens